Ny design och förbättrad användar­vänlighet för kund inom industrisektorn

Utmaning

Kundens affärssystem används av över 2500 säljare i 18 länder för att hantera avtal och offerter. Systemet hade vuxit organiskt med många nya funktioner som lagts till över tid, vilket resulterade i ett rörigt gränssnitt och frustration hos användarna. Med en förväntad tillväxt till 4000 användare inom 18 månader behövde systemet moderniseras.

Cartina

Genomförde djupgående användningstester med både nya och erfarna användare där skillnader mellan olika affärsområden analyserades och där unika behov, t.ex. per land, identifierades. Utifrån detta utvecklades ett nytt gränssnitt med fokus på användarvänlighet med förbättrade arbetsflöden, rollspecifika vyer och en design som stödjer framtida tillväxt.

Resultat

Bland de förbättringar som lyfts fram av kunden trycker man särskilt på en förenklad navigation och tydligare arbetsflöden, en reducerad inlärningstid för nya användare och ökad effektivitet i dagligt arbete.